Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie. Meer weten? | Verbergen

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Last van RSI-klachten?

23 mei 2017
Image

Wat is RSI?

RSI staat voor Repetitive Strain Injury. Oftewel: schade door herhaaldelijke belasting. RSI-klachten worden veroorzaakt door repeterende bewegingen, een langdurige statische houding of een combinatie van beide. Over het algemeen zijn RSI-klachten werkgerelateerd.

Hoe ontstaat RSI?

De klachten kunnen meerdere oorzaken hebben, meestal is de belasting en de belastbaarheid van het lichaam niet in balans. De pijn bij RSI wordt veroorzaakt door het herhalen van kleine bewegingen; denk aan het constant klikken met je muis. Op dat moment span je herhaaldelijk de spieren aan van je schouders en armen waardoor er overbelasting ontstaat. Langdurig in één houding werken is een risicofactor voor RSI. Uiteindelijk vermindert de doorbloeding in je spieren, je krijgt pijn in de spieren en je krijgt last van bijvoorbeeld een muisarm. Wanneer dit gebeurt is per individu verschillend, omdat de één zich eerder aanpast en rust houdt.

Klachten door RSI

In het beginstadium van RSI zijn de klachten klein, je hebt af en toe pijn die snel wegtrekt. Uiteindelijk kunnen de klachten je werk en dagelijkse activiteiten belemmeren, maar ook hier geldt dat de termijn wanneer dit voorkomt per medewerker verschilt. Klachten die bij RSI voorkomen zijn:

  • een doof gevoel of tintelingen in de pols, vingers en onderarm;
  • pijn bij precisiewerk of als je lang in dezelfde houding zit;
  • minder kracht in arm of hand.

De klachten verdwijnen in de meeste gevallen als je 5 minuten rust neemt, maar speelt direct weer op zodra je je handen weer gebruikt. Ook zal de pijn toenemen wanneer je kracht zet met je handen bij bijvoorbeeld het opendraaien van een pot, het draaien aan een schroevendraaier of het uitwringen van een doekje.

Whatsapp- of iPadduim, tabletnek of gameboy-rug

Steeds meer kinderen ondervinden RSI klachten, de RSI-vereniging heeft hiervoor zelfs gewaarschuwd. De grootste oorzaak van deze genoemde klachten komt door de verkeerde houding tijdens het gebruik van de mobiele telefoon, tablet of spelcomputer: het hoofd hangt vaak naar voren of naar beneden. De wervelkolom ter hoogte van de nek en rug wordt hierdoor zwaar belast.

Vier tips om RSI te voorkomen!

  1. Zorg voor een goede werkplek en een goede werkhouding. Richt je werkplek in met ergonomische hulpmiddelen, zoals een ergonomische muis, toetsenbord en een documenthouder;
  2. Probeer af en toe je handen van het toetsenbord en de muis af te halen, hierdoor verlaag je de spierspanning en wordt de doorbloeding weer op gang gebracht;
  3. Denk om je ademhaling. Als je achter de computer zit ben je gauw geneigd om hoog te ademhalen, dit betekent dat je ademhaling hoog in de borst hebt zonder de buik te bewegen. Dit verergert de spanningsklachten in de nek en schouders.
  4. Blijf in beweging en doe iedere dag RSI oefeningen, hieronder een paar voorbeelden.
    1. Oefening 1: Grijp je vingers in elkaar en draai je polsen losjes in het rond. Doe dit ongeveer 1 minuut.
    2. Oefening 2: Trek je schouders op en laat ze omlaag zakken. Adem uit bij het omlaag laten zakken.
    3. Oefening 3: Ga goed rechtop zitten en draai met je hoofd zo ver mogelijk over je schouder. Herhaal de oefening met de draai naar de andere kant.
    4. Oefening 4: Ga goed rechtop zitten, strek je nek en maak vervolgens en onderkin.

Wat te doen tegen RSI?

Heb je last van RSI? Dan is het belangrijk om te kijken hoe je van je klachten af komt. Rust is het toverwoord. Waar wij je bij kunnen helpen is het adviseren van goede ergonomische hulpmiddelen, zoals een RSI muis en een compact toetsenbord.

De verticale muis de Evoluent helpt je om je hand in een neutrale positie te houden, zoals wanneer je iemand de hand schudt. Meer weten over welke ergonomische muis het beste bij jou past? Lees dan de blog De ideale ergonomische muis tegen jouw klachten!

Een compact toetsenbord zorgt ervoor dat je binnen de comfortzone van je schouders werkt. Het S-board 840 is zo'n compact toetsenbord en heeft een lichte aanslag, waardoor je minder spanning hoeft te leveren tijdens het typen.

Benieuwd wat de beste oplossing is tegen jouw RSI klachten? Neem contact met ons op!

Ik wil advies over RSI klachten
Bram Verhoeven
Bram Verhoeven

Bram Verhoeven is Arbeidsfysiotherapeut en werkte voorheen als Ergonomisch adviseur bij Health2Work.

Ga naar alle blog berichten van Bram