Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie. Meer weten? | Verbergen

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

De uitdaging van thuis werken met kinderen

21 april 2020
Laatste wijzigingsdatum: maandag 12 okt. 2020
De uitdaging van thuis werken met kinderen

Collega, moeder, en juf ineen

Mijn naam is Annet (43) en ik werk als ergonomisch adviseur in de buitendienst bij Health2Work. Naast de rol als adviseur ben ik moeder van een vijf jarige dochter en mag ik mee genieten van de zoon van mijn vriend die 12 jaar oud is. In maart 2020 veranderde mijn leven door de coronapandemie.

Vol goede moed begon ik de eerste week thuiswerken met duidelijke afspraken over de dagindeling en wanneer ik wel en niet gestoord kon worden. Ik volgde mijn eigen routine met het wakker worden, douchen en eten. Mijn dochter was zeer gedreven in het maken van “werkjes” (sommen, tekeningen, etc.) die ik van internet had gehaald.

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf als glaszetter en kon zijn werk “coronaproof” uitvoeren. Dagelijks vertrekt hij ’s ochtends vroeg, rond 7:00. Ondertussen stond mijn werkdag onder druk. Mijn werk als adviseur speelde zich voorheen voor 80% af bij mijn klanten. Door de corona vielen alle bezoeken weg. Hoe ga je dan je werkdag indelen? Ik begon met het bellen van mijn klanten. Dat is een grote uitdaging met een kind van vijf.

Verwachtingen voor thuiswerken bijstellen

In de eerst weken was er weinig structuur. Op den duur besefte ik dat dit anders moest. Door te zorgen dat we om 8:00 buiten stonden, was iedereen klaar om de dag fris en fruitig te beginnen. De oudste zat in het kantoor, zijn huiswerk te doen. De jongste bleef bij mij in de buurt, tijdens mijn werkzaamheden, en liet ik meer haar eigen gang gaan.

Ik nam mijn vaste klanten mee in mijn situatie om hen te helpen de juiste oplossingen te bedenken voor hun medewerkers. Het is mooi om te ervaren hoe door deze situatie de band tussen mij en mijn klanten is gegroeid. Het advies is daarom ‘kijk wat wel haalbaar is en bespreek dit met je leidinggevende’. Dit geeft duidelijkheid en rust.

Werktijd afbakenen

Herkenbaar dat je maar door wilt gaan en geen pauzes neemt, omdat je nog niet gedaan hebt wat op je ToDo-lijst staat? Wat voor mij hierbij heeft geholpen is mijn werktijd af te bakenen en deze te verdelen in tijdblokken. Als voorbeeld: een half uur bezig met klantcontact, dan een korte pauze van 1 – 3 minuten. Dat is ook behapbaar voor de kinderen. Ik vertel hen ook dat ik dan aan het werk ben en dat ze me niet mogen storen. Door een groen en rood A4 knutselvel op de grond naast mij te hebben liggen, herinnerde ik hen aan onze afspraak. Bij rood kon ik ongestoord mijn werk doen. Mijn telefoon kan dan elk moment afgaan. Door mijn tijd in blokken te verdelen kon in de pauzes snel even mijn vaatwasser uitruimen of één van de andere honderd huishoudelijke taken doen waar mijn naam op staat.

Ga lekker naar buiten

Nu heb ik het voordeel dat ik parttime werk. Op deze manier kan ik mijn uren een beetje over de dagen van de week verspreiden. Zo kan ik ook mijn werktijd afwisselen door even naar buiten te gaan, wat sowieso een aanrader is! Met een lekker fris hoofd kun je stukken beter werken en beter geconcentreerd blijven.
Nu de kinderen weer naar school zijn is het bewegen weer een uitdaging geworden. Inmiddels heb ik daar een nieuwe oplossing voor gevonden. Omdat mijn werk veel afwisseling heeft ben ik gaan bijhouden hoeveel ik wandel. Van de auto naar de vergadertafel weer terug naar de auto, trap op en weer af. Het was een wedstrijd met mijzelf geworden om de auto zo ver mogelijk van de ingang te parkeren en op deze manier in beweging te blijven.

Afwisseling van werkplek: van keukentafel naar kinderstoel

Zoals gezegd heb ik thuis een eigen kantoor met een zit/sta bureau. Als je niet gewend bent om thuis te werken is het zoeken om een goede werkplek te creëren. Om toch ergonomisch te kunnen werken maak ik gebruik van een laptopstandaard, een ergonomische muis en een compact toetsenbord. Een voetenbank onder de voeten en een kussen om hoger te zitten geeft al meer ontspanning in de schouders. Kijk in huis of het mogelijk is om zittend werk af te kunnen wisselen met staand werk.

Vast ritme juist voor thuiswerken

De drie R’s, wie kent ze niet. Rust, reinheid en regelmaat. Waar ik anders enorm kan genieten van ‘go with the flow’ en ‘we zien het wel’ heb ik gemerkt dat het aloude advies van vele opvoedkundigen in deze tijd zo gek nog niet is. Voor de kinderen maar zeker ook voor mijzelf. We gedijen allemaal, zo heb ik gemerkt, het beste bij een vaste structuur. Dus regelmaat, rond hetzelfde tijdstip als anders naar en uit bed en iedere dag hetzelfde ochtendritueel. En terwijl je met een schuin oog het laatste nieuws volgt en ondertussen nog wat was opvouwt is de verleiding groot om toch weer te laat naar bed te gaan. Maar niks is belangrijker om deze periode goed door te komen dan voldoende slaap. Echt! Reinheid betekent voor mij een opgeruimde werkomgeving. Dus niet overal rondslingerende spulletjes en troepjes maar een nette werkplek. Rust in de omgeving is rust in je hoofd en dat werkt nu eenmaal lekkerder en een stuk productiever.

Eerder genoemde tips zijn:

• Staand of lopend bellen
• Een verhoging te maken van een triptrap stoel of een Oploft, welke precies aansluit aan je lichaamslengte
• Gebruik i.p.v. bidons glazen voor je water/koffie/thee

Ik loop geulen in mijn slaapkamer en overloop tijdens mijn telefoon gesprekken, dit geeft mij extra beweging maar ook ruimte in mijn hoofd.

Vast ritme juist voor thuiswerken

De drie R’s, wie kent ze niet. Rust, Reinheid en Regelmaat. Waar ik anders enorm kan genieten van ‘go with the flow’ en ‘we zien het wel’ heb ik gemerkt dat het aloude advies van vele opvoedkundigen in deze tijd zo gek nog niet is. We gedijen allemaal, zo heb ik gemerkt, het beste bij een vaste structuur. Dus regelmaat, rond hetzelfde tijdstip als anders naar en uit bed en iedere dag hetzelfde ochtendritueel. En terwijl je met een schuin oog het laatste nieuws volgt en ondertussen nog wat was opvouwt is de verleiding groot om toch weer te laat naar bed te gaan. Maar niks is belangrijker om in deze periode goede en voldoende nachtrust te hebben! Reinheid betekent voor mij een opgeruimde werkomgeving!

Vraag hier je stappenplan gezond thuiswerken aan.
Annet Zwinkels
Annet Zwinkels

Annet Zwinkels is Ergonomisch adviseur bij Health2Work. Mensen een gezonde werkplek bieden is haar passie. “Daarom ben ik heel trots om voor Health2Work te werken. Mijn functie als ergonomisch adviseur past me erg goed. Samen met mijn collega’s wil ik het beste voor mijn medemens.”

Ga naar alle blog berichten van Annet