12 april 2016

Veel Nederlanders hebben last van fysieke klachten op de werkplek. Bij 39% van deze medewerkers worden de fysieke klachten verergert door werkstress. Door het terugdringen van de werkstress en het verbeteren van het welzijn en de omgeving van medewerkers, vermindert het verzuim. Een derde van het werkgerelateerde ziekteverzuim in Nederland wordt veroorzaakt door werkstress. In deze blog lees je 5 tips hoe je fysieke klachten kunt voorkomen op je werkplek. 

1. Stel de bureaustoel op de juiste manier in!

Je bureaustoel staat vaak te hoog afgesteld omdat het bureau te hoog is of het beeldscherm te hoog staat afgesteld. Een verkeerde werkhouding kan hierdoor het gevolg zijn.

Stel je werkplek op de juiste manier in

 Zelfs in de Arbowet is vastgelegd dat het bureau en de bureaustoel in hoogte verstelbaar moeten zijn. Dit alles om een ergonomische werkhouding te creëren!Het is van belang dat genoemde hoogtes goed staan ingesteld. Hetzelfde geldt voor het instellen van armleuningen, de rugsteun en de zitdiepte. Op de afbeelding hiernaast is te zien wat je precies moet kunnen afstellen om de juiste ergonomische werkhouding te krijgen. 

Lees hoe je je ideale werkplek inricht in de blog van Jeroen.

Wij zijn gespecialiseerd in het creëren van een goede werkplek. Een ergonomische bureaustoel is hierin een absolute must. Onze stoelen zijn helemaal persoonlijk in te stellen, zodat je op de voor jou perfecte stoel kunt zitten. Wij komen langs om de stoel voor je in te stellen. Bekijk ons aanbod en probeer de stoel 30 dagen gratis.

2. Staat je bureau op de juiste hoogte?

Krijg je last van rugklachten na langdurig zitten achter je bureau? Dan kan het zijn dat je bureau niet op de juiste hoogte staat. Je belast je spieren daardoor op een verkeerde manier, waardoor je last van je rug krijgt. Deze klachten verhelp je door staan en zitten af te wisselen. Een leuke bijkomstigheid van staand werken is dat je meer calorieën verbrand en je meer energie krijgt dan van zittend werken. Benieuwd naar onze ergonomische bureaus? Bekijk onze bureaus!

3. Kies de juiste hoogte van het beeldscherm!

Staat je beeldscherm wel in de juiste hoogte en op de juiste kijkafstand ingesteld? Als je dit niet het geval is, kan intensief beeldschermwerk leiden tot klachten: vermoeidheid van de ogen, spier-, pees-, zenuw- en gewrichtsklachten aan de bovenste ledenmaten en hoofdpijn. Van intensief beeldschermwerk is sprake als je 2 uur of meer per dag beeldschermwerk doet. Dit geldt dus ook voor acht keer een kwartier!

Afstand tussen je ogen en het beeldscherm moet 50 a 70 cm zijn. De bovenzijde van het beeldscherm moet op ooghoogte staan, zodat de kijkhoek dan ongeveer 30 graden is. Lees tip 1 van de ideale werkplek, zodat je precies weet welke kijkafstand bij jouw beeldschermformaat hoort. Gebruik een flatscreenarm om je beeldscherm op de juiste hoogte te plaatsen.

Werk je veel vanaf papier? Dan raden wij aan om met een documenthouder te werken. Deze kun je eenvoudig tussen het toetsenbord en het beeldscherm plaatsen. Hierdoor hoef je je hoofd niet steeds te draaien en voorkom je nekklachten.

4. Hoe hoog staat jouw laptop?

Hoe werk jij achter je laptop? Zit je gebogen achter je laptop en kijk je naar beneden om je scherm te lezen? Het kan zijn dat je hierdoor lichamelijke klachten krijgt; veel mensen krijgen last van hoofdpijn en nek- en schouderklachten. 

Werkplek met laptophouder

Een laptophouder met een los toetsenbord en muis is de oplossing! Hiermee creëer je ook achter je laptop een goede werkhouding. Zie de afbeelding hiernaast voor het resultaat.Laptopgebruik is een belangrijke oorzaak van lichamelijke klachten.

5. Voorkom werkstress

Alleen stress heeft geen negatieve gevolgen voor je lichaam. Echter langdurige stress zonder herstel is ongezond. Langdurige stress kan door voortdurende aanspanning van spieren klachten geven. Dit kunnen bijvoorbeeld hoofd-, nek- en/of rugklachten zijn. Deze spieren staan voortdurend onder spanning en hebben daardoor dus geen tijd om te herstellen.

Wij kunnen natuurlijk niets aan je werksituatie wijzigen, maar wij kunnen wel ervoor zorgen dat je een goede werkhouding aanneemt door onze ergonomische producten te gebruiken. Het is van belang om lichamelijke klachten serieus te nemen en hier iets aan te doen. Medewerkers zonder lichamelijke klachten kunnen zich beter concentreren, zijn gelukkiger en productiever en daardoor meer betrokken bij het bedrijf.

Wil je jouw werkomgeving aanpassen of een werkplekcheck? Wij komen graag langs voor een persoonlijk en deskundig advies.

Bron: Rendement

 

Door Aafke Wallie van Dijk

‘Bij Health2Work hebben we als doel om mensen een gezonde werkplek te bieden.’

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie.

Cookies accepteren