Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie. Meer weten? | Verbergen

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Vijf tips om fysieke klachten op de werkplek te voorkomen!

12 april 2016
Image

Veel Nederlanders hebben last van fysieke klachten op de werkplek. Bij 39% van deze medewerkers worden de fysieke klachten verergert door werkstress. Door het terugdringen van de werkstress en het verbeteren van het welzijn en de omgeving van medewerkers, vermindert het verzuim. Een derde van het werkgerelateerde ziekteverzuim in Nederland wordt veroorzaakt door werkstress. In deze blog lees je 5 tips hoe je fysieke klachten kunt voorkomen op je werkplek.

1. Stel de bureaustoel op de juiste manier in!

Je bureaustoel staat vaak verkeerd afgesteld. Een verkeerde werkhouding kan hierdoor het gevolg zijn. In de Arbowet is vastgelegd dat het bureau en de bureaustoel in hoogte verstelbaar moeten zijn. Dit alles om een ergonomische werkhouding te creëren! Het is van belang dat genoemde hoogtes goed staan ingesteld. Hetzelfde geldt voor het instellen van armleuningen, de rugsteun en de zitdiepte. Op de afbeelding hiernaast is te zien wat je precies kunt afstellen om de juiste ergonomische werkhouding te krijgen.

Wij zijn gespecialiseerd in het creëren van een goede werkplek. Een ergonomische bureaustoel is hierin een absolute must. Onze stoelen zijn helemaal persoonlijk in te stellen, zodat je op de voor jou perfecte stoel kunt zitten. Wij komen langs om de stoel voor je in te stellen. Bekijk ons aanbod en probeer de stoel 30 dagen gratis.

2. Staat je bureau op de juiste hoogte?

Krijg je last van schouderklachten na langdurig zitten achter je bureau? Dan kan het zijn dat je bureau niet op de juiste hoogte staat. Je belast je spieren daardoor op een verkeerde manier, waardoor je klachten krijgt. Deze klachten verhelp je door staan en zitten af te wisselen. Een leuke bijkomstigheid van staand werken is dat je meer calorieën verbrand en je meer energie krijgt dan van zittend werken.

3. Kies voor een snelle oplossing ter verbetering van je werkplek!

Je beeldscherm op de juiste manier afstellen, voorkomt een hoop klachten. De afstand tussen je ogen en het beeldscherm moet 50 a 70 cm zijn. De bovenzijde van het beeldscherm moet op ooghoogte staan, zodat de kijkhoek dan ongeveer 30 graden is. Gebruik bijvoorbeeld een flatscreenarm om je beeldscherm op de juiste hoogte te plaatsen.

Werk je veel vanaf papier? Dan raden wij aan om met een documenthouder te werken. Deze kun je eenvoudig tussen het toetsenbord en het beeldscherm plaatsen. Hierdoor hoef je je hoofd niet steeds te draaien en voorkom je nekklachten.

Tip: Blijf vooral compact werken, houd je armen dichtbij je lichaam!

4. Hoe hoog staat jouw laptop?

Hoe werk jij achter je laptop? Zit je gebogen achter je laptop en kijk je naar beneden om je scherm te lezen? Het kan zijn dat je hierdoor lichamelijke klachten krijgt; veel mensen krijgen last van hoofdpijn en nek- en schouderklachten. Als je langer dan twee uur achter je laptop werkt, moet je gebruik maken van een laptopstandaard. Dit staat vastgelegd in de Arbowet.

Met een laptophouder en een los toetsenbord en muis creëer je ook achter je laptop een goede werkhouding.

5. Voorkom werkstress

Alleen stress heeft geen negatieve gevolgen voor je lichaam. Echter langdurige stress zonder herstel is ongezond. Langdurige stress kan, door voortdurende aanspanning van spieren, klachten geven. Wij kunnen natuurlijk niets aan je werksituatie wijzigen, maar wij komen graag bij je langs voor een werkplekcheck en persoonlijk en deskundig advies!

Laat je adviseren

Bron: Rendement

Aafke Wallie van Dijk
Aafke Wallie van Dijk

Aafke Wallie is sinds 2015 marketingmedewerker bij Health2Work. Ze is verantwoordelijk voor alle communicatiemiddelen. “Bij Health2Work hebben we als doel mensen een gezonde werkplek te bieden, zodat ze productiever te werk kunnen gaan. Ook ik vind het belangrijk dat mensen met plezier naar hun werk gaan. Dat wij daar als team voor kunnen zorgen, vind ik een mooie gedachte.”

Ga naar alle blog berichten van Aafke Wallie