Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie. Meer weten? | Verbergen

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Kantoor van de toekomst

30 maart 2021
Laatste wijzigingsdatum: donderdag 08 apr. 2021
Kantoor van de toekomst

Het kantoor heeft het afgelopen jaar een andere invulling gekregen dan alleen de plek waar je komt om te gaan werken. Wij zien in onze omgeving een duidelijke verandering wanneer het gaat om kantoren en werkplekken. Maar wat gaat dit concreet betekenen voor de huisvestingsstrategie? En welke rol heeft het kantoor in de toekomst?

Werken kan overal

Inmiddels weten wij dat werken overal kan. Dit inzicht is natuurlijk niet helemaal nieuw. Het Kantoor van de Toekomst aan de A2 bij Rosmalen (een project van onder andere Chriet Titulaer), werd al in 1995 gerealiseerd. Dit project liet ons al zien dat medewerkers plaatsonafhankelijk kunnen werken. Inmiddels weten wij dat je als medewerker geen vaste werkplek meer nodig hebt en kunt werken waar en wanneer je wilt.

Circulair werken en ontmoeten in de toekomst

Het traditionele concept van de werkplekkenfabriek verdwijnt langzaam naar de achtergrond. Er worden andere eisen gesteld aan zowel de functie van het kantoor als aan de herkomst van het kantoor. De vragen die nu voornamelijk spelen zijn, wat gaan we doen met ons kantoor nu en na de coronacrisis? En hoe gaan wij de thuiswerkplek daar in passen? Kantoren gaan steeds meer veranderen naar een ontmoetingskantoor. Dit is een switch die wij tot nu toe nog niet eerder gezien hebben.

Vier modules die centraal zullen staan zijn:

  1. Sociaal
    Elkaar ontmoeten, samenwerken en tijd met elkaar doorbrengen worden extra belangrijk. Het is de nieuwe kantooromgeving die werkgroepen, overleggen, brainstormsessies en flexwerken mogelijk maakt.
  2. Beweging
    Het kantoor van de toekomst brengt mensen in beweging! Vitaliteit van je medewerkers is belangrijk. Naast de introductie van dynamische werkplekken en fitnessruimtes, bevat het ook software om gedrag te monitoren en die gebruikers uitdaagt om meer te bewegen.
  3. Circulair
    Binnen nu en twintig jaar zal het lineaire product denken plaatsmaken voor gesloten ketens. Daarin produceren fabrikanten minder en assembleren ze meer. Omdat kantoorinrichting voor veel organisaties geen onderdeel is van het primair proces, is het een goed startpunt voor de introductie van circulariteit in de organisatie.
  4. Hygiëne
    Gezondheid is niet vanzelfsprekend, dat heeft het coronavirus ons wel geleerd. Aan gebouwen en inventaris worden nieuwe eisen gesteld op het gebied van hygiëne, ventilatie en werkplekgebruik.

Circulaire check

Hebben jullie al nagedacht over de toekomst van jullie kantoor of verwachten jullie in de toekomst minder kantoorruimte te gebruiken? Misschien heb je goud in handen. Vraag vrijblijvend een Circulaire check aan voor jouw kantoor van de toekomst.

Kennisdocument Circulaire ontmoetingskantoor

Ben jij benieuwd naar hoe jouw kantoor er in de toekomst uit gaat zien? Lees dan nu ons gratis kennisdocument Het Circulaire Ontmoetingskantoor, met onze visie op het kantoor van de toekomst

Vraag ons gratis kennisdocument aan
Floris Lindeman
Floris Lindeman

Floris is commercieel directeur en verantwoordelijk voor de verkoop en marketing. Hij stuurt alle ergonomisch adviseurs in het land aan. “Na meer dan 10 jaar heb ik nog steeds alle dagen veel zin om aan de slag te gaan, het voelt niet als werken. Ik ben oplossingsgericht. Nee is geen antwoord. Vanuit onze vestiging in Blaricum bedien ik vooral de grotere klanten in Midden- en West-Nederland.”

Ga naar alle blog berichten van Floris