De muis is een standaardonderdeel van je werkplek en het is het meest gebruikte accessoire bij het werken met een computer of laptop. Doordat je de muis veelvuldig gebruikt is het belangrijk dat je met de juiste ergonomische muis werkt. 

Langdurig gebruik van de muis kan leiden tot pijn en ongemak in schouder, onderarmen en handen (Chang et al., 2007; Andersen et al., 2008). 

Houding van je hand, pols en onderarm

Een ergonomische muis voorkomt pijnklachten en leidt tot meer comfort. In deze blog lees je wat het verschil is tussen een standaard computermuis en een ergonomische muis. Een ‘normale’ of standaard muis veroorzaakt een ongunstige positie van je hand, pols en onderarm. Het lichaam wordt op drie manieren extra belast door het gebruik van een standaard muis.

1. Pronatie

Je draait je onderarm naar binnen, zoals op onderstaande afbeelding. 

Polsbelasting

De botten en aangehechte spieren kruisen elkaar in de onderarm tijdens deze beweging. Dit leidt tot een hogere spierspanning in de onderarm.

armbelasting

2. Polsextensie

Bij het gebruik van een normale muis is de pols naar achter gebogen, omdat de muis hoger is dan je pols. Je tilt je vinger op om te klikken, dit zorgt voor meer belasting in je polsen.

Polsextensie

3. Ulnaire en radiale deviatie

Bij ulnaire deviatie buig je je hand richting de pinkzijde. Als je je hand richting de duimzijde buigt, noem je dit radiale deviatie. Uiteindelijk zorgt dit voor overbelasting in de pols.

Ulnaire en radiale deviatie

De juiste houding van je hand, pols en onderarm

Als je armen langs je lichaam hangen, is de houding van je hand neutraal. Iemand een hand geven, doe je ook in deze houding. Deze houding noemen we de ‘handschud-positie’. De botten en aangehechte spieren kruisen elkaar niet in de onderarm tijdens deze beweging en er dus weinig kans op overbelasting.

Positionering van de muis

De afbeelding hierboven verklapt eigenlijk al de houding van je hand. Deze verticale muis nodigt uit de neutrale ‘handschud’ positie aan te nemen. Door deze houding buigt de pols minder opzij en draai je je onderarm minder naar binnen. Er is minder ulnaire deviatie en pronatie (Schmid et al. 2015). De spieractiviteit in de onderarm is hierdoor lager dan bij een standaard muis.
Niet alleen de houding van je hand, maar ook de positie van de muis heeft invloed op de lichaamshouding. Werk jij met een compact toetsenbord? Of heb jij een ‘full-size’ toetsenbord met een numeriek deel? Dan ligt de muis niet recht voor je schouder, de werkhouding is daardoor niet optimaal. Met een compact toetsenbord hoef je dus minder ver ter reiken naar de muis, dit vermindert de belasting in de schouder en onderarm.

Advies = verticaal muizen

Om de juiste houding voor je hand, pols en onderarm aan te nemen adviseren we om verticaal te muizen. De nieuwste verticale muis is de UniMouse en daarmee voorkom je het naar binnen draaien van de onderarm. De UniMouse nodigt uit om de muis in de neutrale ‘handschud’ positie te gebruiken. De spieractiviteit in de onderarm is hierdoor lager dan bij een standaard muis. Als je een standaard muis bent gewend, voelt het in het begin misschien wat onwennig. Maar er zijn belangrijke beweegredenen om het in ieder geval eens te proberen!

Voordelen van de UniMouse

  • Lagere belasting van de onderarm
  • Korte gewenningstijd
  • Erg comfortabel
  • Voorkomt en bestrijdt klachten
  • Voor iedereen geschikt!

> Ik wil de UniMouse 30 dagen gratis op proef



Bron
Bakker Elkhuizen

Door Aafke Wallie van Dijk

‘Bij Health2Work hebben we als doel om mensen een gezonde werkplek te bieden.’

Uitleg belasting op het lichaam bij gebruik van een standaardmuis: