Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Hoe zorg je voor de juiste werk privé-balans op je thuiswerkplek?

Hoe zorg je voor de juiste werk privé-balans op je thuiswerkplek?

Thuiswerken is bij veel werkenden al enige tijd een onderdeel van het(werk)leven. Naast dat vanuit huis werken veel voordelen meebrengt, zoals geen reistijd, brengt het ook een aantal nadelen met zich mee. Zoals het verliezen van balans tussen werk en privé. In deze blog geven we jou 7 tips voor de juiste balans tussen werk en privé bij thuiswerken.


1. Maak to-do-lijsten

Soms heb je werkdagen dat iedereen iets van je wil. Jij bent de hele dag bezig met van alles, maar je eigen taken blijven liggen. Je krijgt hierdoor misschien het gevoel dat je na werktijd je eigen werk moet afmaken. Dan is een to-do-lijst de oplossing.

Een takenlijst zorgt voor structuur in je werk. Je weet welke taken je die dag hebt staan en hoeveel tijd daarvoor nodig is. Je kan dan eerder nee tegen je collega’s zeggen omdat je weet dat er die dag geen tijd is. Dit betekent niet dat je je collega’s laat zitten en helemaal niets meer voor ze doet. De taken van je collega’s kan je op een andere dag inplannen, want veel taken kunnen vaak een dag wachten.

2. Stel routines vast

Wanneer je naar kantoor gaat heb je vaak een bepaalde routine. Je weet wanneer je weg moet rijden, je haalt (vaak) om dezelfde tijd een kopje koffie en je wandelt in de pauze. Ook bij thuiswerken helpt het om gedurende dag routines aan te brengen. Begin je ochtend met een wandeling door de buurt. Of begin je dag met het afwerken van je takenlijst voordat je je mailbox opent.

3. Hou je vaste werktijden aan

Naast routines is het belangrijk om vaste werktijden aan te houden. Op kantoor ben je zichtbaar in beeld en weet iedereen dat je aan het werk bent. Wanneer je thuiswerkt is dit lastiger. Je werktijden aangeven zorgt voor transparantie, maar ook voor rust. Je weet wanneer je werkdag begint en wanneer je kan afsluiten. Communiceer deze werktijden duidelijk met je collega’s, zodat je na werk niet meer wordt gestoord.

4. Je hebt geen 8 uur onderbroken focus nodig

Wist je dat je brein drie kwartier gefocust kan blijven en niet langer? Om optimaal te presteren moet je om de 45 minuten even pauzeren. Het is dus logisch dat je geen 8 uur ononderbroken focus kan houden. Je hoeft je dus ook niet schuldig te voelen als je even niet geconcentreerd bent. Plan aan het begin van je dag je je pauzes in. Je kan eventueel een wekker zetten zodat je herinnerd wordt.

5. Richt je ideale werkplek in

Zorg voor een werkplek waar je tot rust komt. Het is belangrijk om kritisch naar je thuiswerkplek te kijken. Werk je aan de keukentafel? Zoek dan eens naar andere mogelijkheden in je huis. Je bent met een goed ingerichte werkplek productiever. Maar een goed ingerichte werkplek voorkomt ook o.a. rugproblemen. Lees in onze blog alle tips voor de perfecte thuiswerkplek.

6. Ruim je werkplek aan het eind van de werkdag op

Naast dat het belangrijk is om in een goede thuiswerkplek te investeren is het ook belangrijk om ‘clean desk policy’ toe te passen. Je ruimt je bureau aan het eind van de werkdag op. Wanneer je werkplek zich in een ruimte bevindt waar je elke dag komt is het verleidelijk om je laptop binnen handbereik te plaatsen. Zo kom je sneller in de verleiding om je laptop er ‘nog snel even bij te pakken’. Het is belangrijk om grenzen te stellen na je werkdag, zoals de laptop en eventuele documenten in een andere ruimte neer te leggen

7. Sluit bewust je werkdag af en stap je privéleven in

Wanneer je van kantoor naar huis gaat, rij je bewust naar huis. Je komt in die tijd tot rust. Het geeft een duidelijk signaal dat je privé tijd is aangebroken. Wanneer je thuiswerkt is dit logischer wijs niet aanwezig. Om je werkdag af te sluiten kan je ervoor kiezen om een blokje te gaan lopen. Om je werkdag af te sluiten en je privéleven in te stappen.

Richt jouw ergonomische thuiswerkplek in

Ben jij toe aan een ergonomische thuiswerkplek om echt de balans tussen privé en werk te krijgen? Onze ergonomisch adviseurs denken graag met jou mee om je te voorzien van dé beste werkplek.

Neem contact op
Gymoon Van Oostveen
Gymoon Van Oostveen

Gymoon werkt sinds 2014 als ergonomisch adviseur bij Health2Work. Klanten helpen aan een goed ingerichte werkplek, dat vindt Gymoon mooi aan z’n werk. “Als je nagaat dat je zo’n 8-9 uur doorbrengt op je werk, is een goed ingerichte werkplek erg belangrijk.” Gymoon woont samen met zijn vrouw en twee kinderen in Leeuwarden. Naast zijn werk is hij graag sportief bezig: hij houdt van wielrennen en voetballen. Ook fluit hij regelmatig een voetbalwedstrijd.

Ga naar alle blog berichten van Gymoon

Relevante blog posts

Top 10 thuiswerk producten
Top 10 thuiswerk producten

Nu een groot deel van de mensen vanuit huis aan het werk is, is het goed om eens kritisch naar je thuiswerkplek te kijken. Heb je thuis een bu...

Voorkom rug- en nekklachten bij langdurig thuiswerken
Voorkom rug- en nekklachten bij langdurig thuiswerken

Als er iets is waar je lijf niet blij van wordt, dan is het wel uren achter elkaar werken op de laptop aan de keukentafel, zo schrijft nu.nl deze week. Helaas zien we nog t...