25 januari 2018

Geluidsoverlast is één van de grootste factoren die een negatieve invloed heeft op onze productiviteit. Het zorgt ervoor dat je uit je concentratie wordt gehaald. Volgens onderzoek van IPSOS verliezen kantoormedewerkers dagelijks tot wel 86 minuten per dag door afleiding en onderbrekingen.

Een goed werkklimaat, de juiste verlichting en de juiste akoestiek stimuleren de productiviteit. Uit onderzoek onder 525 medewerkers blijkt dat ruim 40 procent van de werknemers minder productief is door afleiding van geluiden van collega’s.Onderstaand 5 tips om geluidsoverlast in je werkomgeving te voorkomen en / of verminderen!

Tip 1. Planten in je werkomgeving

Planten zorgen voor reducering van omgevingsgeluiden en beperken geluidsoverlast. Nog een voordeel; ze dragen bij aan een betere luchtkwaliteit en een hogere productiviteit. Daarbij ziet het er ook nog eens mooi uit.

Tip 2. Loop naar je collega toe voor overleg

Voorkom dat je, over de schouders van 6 collega’s, met elkaar overlegt, terwijl je collega aan de andere kant van de kantoorruimte zit. Loop liever even naar elkaar toe, heb je direct ook weer een beweegmomentje te pakken!

Tip 3. Tapijt op de vloer

Vloerkleden en tapijt absorberen geluid en hebben een positieve invloed op omgevingsgeluiden. Geluiden als gevolg van het verschuiven van stoelen of voetstappen op de vloer worden aanzienlijk verminderd.

Tip 4. Zorg voor concentratiewerkplekken

Het kan soms lastig zijn om je te concentreren op je eigen (drukbezochte) werkplek. Het is dan fijn om apart te zitten in een stiltewerkplek en je volledig te focussen op je werk. Er wordt zelfs al gesproken over gezamelijke stilteruimtes. Denk hierbij aan een soort bibliotheek waar in stilte en zonder verstoringen gewerkt kan worden.2

Tip 5. Telefoneer op acceptabel geluidsniveau

Voer je telefoongesprekken op normaal geluidsniveau. Bel jij met een persoon die in de auto zit, dan heb je veel ruis op de achtergrond. Hierdoor ga je automatisch harder praten, waardoor je je collega’s stoort. Maak gebruik van een headset met een noise-cancelling microfoon of loop even bij je collega’s weg en bel in een aparte ruimte, zoals een belcel.

Houd rekening met akoestiek

Als er sprake is van nieuw- of verbouw, dan is dit een perfect moment om rekening te houden met de akoestiek.  Akoestiek staat op nummer 2 in de top 3 klachten van werknemers over hun werkomgeving. Ik vroeg collega Jan Tsjerk om advies. Jan Tsjerk is een gediplomeerd inrichtingskundige en houdt zich bezig met totale kantoor- en projectinrichtingsconcepten. Jan Tsjerk: 'Vaak wordt een pand ontworpen vanuit een bepaalde stijl. Hierbij zie je steeds vaker dat gebruik wordt gemaakt van harde materialen zoals hout, plaatmateriaal en pvc. De architect creëert een bepaald beeld van de ruimte dat aansluit bij de wens van de opdrachtgever. Helaas wordt daarbij niet altijd rekening gehouden met de akoestische effecten van het ontwerp. Wij kunnen aan de hand van 3D modellen al een inschatting maken van hoe het geluid zich verplaatst in de ruimte.'


'Graag denken we met je mee in akoestische oplossingen die niet of nauwelijks afbreuk doen aan het ontwerp. Wij zijn op de hoogte van de nieuwste akoestische oplossingen en materialen en hoe je deze kunt toepassen. Zo kun je toch een goede akoestische omgeving realiseren, terwijl het beeld hetzelfde blijft. Het achteraf plaatsen van akoestische panelen werkt natuurlijk heel goed, maar geeft toch een ander beeld.'

Slimme totaalinrichting

Advies op maat

Heb je het gevoel dat de akoestiek in jouw kantoor, werkruimte, lunchruimte of vergaderruimte niet optimaal is? Of ben je benieuwd of er in jouw werkomgeving sprake is van teveel galm? Laat een akoestiekscan uitvoeren. Op basis van de resultaten geven we je advies op maat. 

> Vraag een akoestiekscan aan



Bronnen
1: Onderzoek door No Ties voor Plantronics
2: AD

Door Agnes Feddema

'Bij Health2Work kun je daadwerkelijk het verschil maken en iets betekenen voor mensen.'

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie.

Cookies accepteren