Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie. Meer weten? | Verbergen

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Thuiswerken doe je zo - Frederika

08 april 2020
Laatste wijzigingsdatum: vrijdag 04 sep. 2020
Thuiswerken doe je zo - Frederika

Thuiswerken is op dit moment zeer actueel. Dit heeft te maken met het coronavirus en het advies van het RIVM om thuis te werken indien mogelijk. Ervaringsdeskundige Frederika neemt je mee hoe zij een thuiswerkdag productief doorkomt.

Valkuil van het thuiswerken

Mijn naam is Frederika en ik ben werkzaam als ergonomisch adviseur bij Health2Work. Normaal gesproken werk ik één dag thuis en kun je mij drie dagen per week vinden achter de balie bij het kantoor in Surhuisterveen. Sinds het Covid-19 virus werk ik, net als vele andere mensen, vanuit huis.

Ik heb veel ervaring met thuiswerken en weet daarom goed waar de valkuilen liggen. Al vijf jaar lang werk ik een dag thuis en heb hiervoor een ergonomische werkplek bij mij thuis ingericht. Dit werkt heel fijn en zorgt voor heel veel werkplezier. Toch merkte ik al snel dat het werken doorloopt in het privéleven. Als het overdag even niet helemaal lukt om de concentratie te pakken, ging ik 's avonds nog even door. Dat ging ten koste van mijn eigen vrije tijd en ik merkte dat mijn werkritme erg veranderde met wat ik normaal gesproken had.

Meer tips over hoe je een vast ritme behoudt tijdens Covid-19 vind je hier

Vast ritme ook bij thuiswerken

Om het thuiswerken in goede banen te laten verlopen is een vast ritme van belang. Omdat je van één dag thuiswerken nu naar vijf gaat moet er wat veranderen om productief te blijven. Daarom begin ik de dag nu zoals ik dat anders ook zou doen. Dat betekent voor mij dat ik 's ochtends begin met mij klaar te maken voor de werkdag. Uit bed en dan direct een lekkere douche, aankleden en opmaken. Vervolgens ga ik naar beneden om te ontbijten. Na het ontbijt pak ik om 8:00 uur de fiets en ga zogenaamd op de fiets naar het werk. Op die manier fiets ik een rondje van ongeveer 10 km en kom ik heerlijk fit thuis. Heerlijk om zo de dag fris te beginnen. Daarna ga ik met een verse bak koffie direct aan de slag.

Blijf bewegen op je thuiswerkplek

Na zo’n actieve start wil ik de rest van de dag liever niet stilzitten en daarom zorg ik voor genoeg beweegmomenten. De koffie haal ik uit de keuken zodat ik regelmatig even opsta en bij mijn bureau wegloop. Om 10.00 uur neem ik even de tijd om wat fruit te eten tijdens een kleine pauze. Ook bij het thuiswerken verander ik regelmatig van werkhouding en wissel het zitten af met staan op een Steppie. Of ik kies voor een halve zit-sta houding, waarbij ik graag zit op mijn dynamische kruk de Swopper. Door het vaak wisselen van mijn werkhouding zorg ik ervoor dat ik de hele dag gefocust aan het werk kan.

Mijn ultieme tip voor thuiswerken? Begin de dag juist buiten, met een frisse neus: Doe net alsof je op de fiets naar en van je werk gaat. Dit zorgt voor een frisse start én voor een fijne afsluiting van je werkdag.

Meer tips over gezond thuiswerken vind je hier
Frederika Rollingswier
Frederika Rollingswier

Wie met Health2Work belt, heeft grote kans Frederika aan de lijn te krijgen. “Ik ben het eerste aanspreekpunt. Ik probeer de andere adviseurs van de binnendienst uit de wind te houden.” Dankzij haar vermogen goed te luisteren en door te vragen, zorgt ze ervoor dat de telefoontjes bij de juiste persoon terechtkomen. Bovendien bieden we service met een hoofdletter S. En dat zie je: mensen komen bij ons terug.”

Ga naar alle blog berichten van Frederika