Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie. Meer weten? | Verbergen

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Wat is het belang van een ergonomische werkplek?

20 juli 2021
Laatste wijzigingsdatum: vrijdag 23 jul. 2021
Wat is het belang van een ergonomische werkplek?

De afgelopen tijd merk ik dat er veel mensen met rug, nek, pols- en elleboogklachten bij ons aan de bel trekken. Doordat we vaak langdurig zitten, creëren we fysieke belasting voor ons lichaam, hier komen klachten uit voort. Lees in deze blog waarom een ergonomische werkplek onmisbaar is volgens Annet.

Wat is de invloed van beweging op je werkhouding?

We hebben dagelijks afwisseling nodig in onze houding om de fysieke belasting tegen te gaan. Een ergonomische werkplek helpt hier enorm bij! Annet vertelt verder: ‘Je wordt getriggerd om meer te wisselen van werkhouding. Een goede ergonomische werkplek, in combinatie met het juiste gebruik van deze werkplek, zorgt voor ontspanning’.

‘Als ik langskom bij iemand die klachten ervaart, vind ik het belangrijk om aandachtig te kijken naar hoe iemand zich beweegt. Hoe zijn de lichaamsverhoudingen? Wat is het werkproces? Wie is de persoon en wat zijn de werkzaamheden waar hij/zij zich dagelijks mee bezig houdt? Door advies te geven over het gebruik van de middelen kan er een optimaal resultaat behaald worden. Vooral het zitten is erg belangrijk bij je werkplek, zodanig dat er soms klachten ontwikkelen op plekken, bijvoorbeeld de pols, die voortkomen uit een verkeerde zithouding. De werkplek valt of staat met een goede bureaustoel.’

Hoe helpt een bureaustoel bij klachten?

Heb je last van een rug- of nek hernia? Of andere nek-, schouder-, elle boog-, rug-of polsklachten? Dan is het de moeite waard om te kijken naar een ergonomische instelbare bureaustoel. Zo vertelt Annet: ‘Als je zit wordt je houding meer gecorrigeerd. Belangrijk hierbij is dat de stoel goed aansluit op jouw lichaam. Ik kijk altijd naar de verhoudingen, wat is de lengte van de rug? Wat is de lengte van de benen? Hoe breed is iemand? Hoe hoog kan het bureau? Een veel gehoorde uitspraak na de aanschaf van een ergonomische bureaustoel is: ‘Oh, dit had ik veel eerder moeten aanschaffen.’’

Wat zijn belangrijke aspecten voor een bureaustoel?

Waar let je op bij de aanschaf van een bureaustoel? Annet geeft aan: ‘Wat ik belangrijk vind is dat de stoel echt aansluit bij de gebruiker, zodat de juiste ondersteuning gegeven wordt. Een voorbeeld van een goed instelbare bureaustoel is de RH Logic 400. Deze bureaustoel beschikt over een modulair systeem, waardoor we de mogelijkheid hebben om verdere aanpassingen te doen op de armleggers, rug of zitting. We hebben bijvoorbeeld speciale armleggers voor smallere mensen. Deze armleggers zijn korter en breder. Hierdoor kun je dichter bij je bureau zitten, met de juiste ondersteuning.

De Logic 400 beschikt over een kantelmechanisme en een onafhankelijk verstelling van rugleuning ten opzichte van de zitting. De bureaustoel volgt je houding, je houdt altijd een rechtop zittende houding en de natuurlijke s-vorm. (zie foto) De natuurlijke S-vorm van je rug is vergelijkbaar aan je staande houding.’

Benieuwd of jouw werkplek ergonomisch verantwoord is?

Maak kennis met ons Ergonomiepaspoort. Met het Ergonomiepaspoort wordt er eenvoudig en gestructureerd een werkplek onderzoek uitgevoerd door een ergocoach of een Arbo coördinator. Aan de hand van een vragenlijst wordt een rapportage op maat gemaakt voor de medewerker. Hier wordt rekeningen gehouden met eventuele klachten en eigen constateringen. Wil je meer weten? Neem contact op met ons via info@health2work.nl.

Annet Zwinkels
Annet Zwinkels

Annet Zwinkels is Ergonomisch adviseur bij Health2Work. Mensen een gezonde werkplek bieden is haar passie. “Daarom ben ik heel trots om voor Health2Work te werken. Mijn functie als ergonomisch adviseur past me erg goed. Samen met mijn collega’s wil ik het beste voor mijn medemens.”

Ga naar alle blog berichten van Annet