30 juli 2014

In de zorg wordt veel zwaar lichamelijk werk verricht

Het is voor zorgverleners belangrijk het lichaam zo min mogelijk te belasten. Vaak is het goed om te beschikken over handige hulpmiddelen die het tillen, manoeuvreren met bedden en andere taken die veel kracht vergen vergemakkelijken.

Hulpmiddelen bij tillen Meer informatie

 

Denk bij tillen altijd aan volgende principes:

  • Vermijd tillen indien mogelijk
  • Dichtbij het lichaam tillen
  • Niet draaien of zijwaarts buigen
  • Niet explosief tillen
  • Weet wat je tilt
  • Zorg voor een goede conditie
  • Zorg voor sterke been,- buik,- en rugspieren

Ook manoeuvreren kan heel belastend zijn. Denk aan het rijden met een bed, een tillift of een etenskar. Hierdoor kunnen rug, nek- of schouderklachten ontstaan. Het kan zijn dat het object waarmee je moet rijden op zichzelf te zwaar is, dat de wielen niet soepel lopen of dat er drempels zijn waar je overheen moet ‘bonken’. Als echter blijkt dat het manoeuvreren op zichzelf niet te zwaar is, dan moet je het natuurlijk wel volgens de regels van de rijkunst doen.

Rijden met zo min mogelijk lichamelijke belasting:

  • Maak gebruik van je lichaamsgewicht. Ga naar voren hangen als je duwt en naar achteren als je trekt.
  • Duw en draai nooit tegelijk; doe óf het een óf het ander. Zorg dat je handen en je voeten in dezelfde richting wijzen.
  • Als je draait, loop dan zelf om het object heen en neem het in de beweging met je mee. Laat het object nooit om jou heen draaien: je verwringt dan je rug.
  • Plaats één voet op het onderstel of een richel als dat mogelijk is. Met je voet kun je dan de zwenkwielen de juiste richting in duwen.
  • Beweeg gelijkmatig en rustig. Plotselinge bewegingen zijn slecht voor je lichaam.
  • ‘Keep them rolling’ vermijd veelvuldig stoppen en starten wanneer je over lange afstanden rijdt.

Door Jeroen Schipper

Jeroen Schipper was van 2011 t/m 2016 verantwoordelijk voor de IT binnen Health2Work. In 2016 heeft Jeroen een nieuwe uitdaging gevonden en is sindsdien niet meer werkzaam bij Health2Work.

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie.

Cookies accepteren