Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie. Meer weten? | Verbergen

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Hoe richt je twee werkplekken ergonomisch in?

15 oktober 2021
Laatste wijzigingsdatum: maandag 25 okt. 2021
Hoe richt je twee werkplekken ergonomisch in?

De afgelopen maanden stonden in het teken van flexibiliteit. We gingen ineens minder naar kantoor en thuiswerken werd de norm. Dit vergt voor zowel de werkgever als de medewerker flexibiliteit, want er moest op kantoor op afstand gewerkt worden en er werden thuiswerkplekken gemaakt. We merken dat veel bedrijven nu kiezen voor Hybride Werken, waarbij aan de hand van een taak wordt bepaalt of deze thuis of op kantoor gedaan wordt. De thuiswerkplekken zijn extra en vaak nieuwe werkplekken ten opzichte van de bestaande werkplekken op kantoor. Hoe richt je beide werkplekken ergonomisch in? Lees snel verder!

Zowel thuis als op kantoor een gezonde werkplek

Bij Hybride Werken wordt er gebruik gemaakt van twee werkplekken, waarbij het aantal werknemers dat thuiswerkt kan wisselen. Ook het aantal dagen dat iemand thuiswerkt kan per week verschillen. Deze factoren hebben invloed op de hoeveelheid thuiswerkplekken en ook op de mate van gebruik van deze thuiswerkplekken. Om deze complexe situaties te reguleren, is er Health2Work as-a-service. Hierbij betaal je alleen voor het gebruik van de ergonomische werkplek, in de vorm van een vast bedrag per maand. Eric Boogaard van Kantar deelt hieronder zijn ervaring.

Wij zijn sinds kort overgestapt op Hybride Werken. Veel werknemers werken deels thuis en deels bij ons op kantoor. Al deze medewerkers willen wij faciliteren zodat ze op beide locaties een gezonde & complete werkplek hebben. Health2work as-a-service zorgt ervoor dat wij ontzorgd worden, alles is goed geregeld en ook de flexibiliteit is erg fijn. Door het huren van thuiswerkplekken ben je flexibel in de aantallen en hoef je geen werkplekken in een opslag op te slaan. Health2Work brengt de thuiswerkplek bij de medewerker en geeft vervolgens een zitinstructie. Mocht iemand uit dienst treden of niet meer thuiswerken dan haalt Health2Work de werkplek weer op.

Werkplek uittesten?

Om het overzicht te behouden is het handig om in kaart te brengen welke materialen een medewerker gebruikt, zowel thuis als op kantoor. Op deze manier kom je erachter of er ook spullen ontbreken of niet gebruikt worden. Om uitval en klachten te voorkomen, is het belangrijk dat medewerkers op beide locaties ergonomisch te werk kan gaan. Vooral thuis ligt het ontwikkelen van klachten op de loer doordat er vaak geen gezonde werkplek aanwezig is. Veel mensen werken aan de keukentafel, wat in veel gevallen zorgt voor een verkeerde houding wat resulteert in fysieke klachten. Veel medewerkers beseffen niet hoe belangrijk een gezonde werkomgeving is. Zo is het van belang dat medewerkers weten hoe zij de werkplek instellen zodat deze op de juiste manier gebruikt wordt en klachten voorkomen kunnen worden. Wil je zeker weten dat de thuiswerkplek aansluit bij de wensen van de medewerker? Kom bij ons langs en test samen met de medewerker de diverse opties! Voor elke werknemer is er een fijne thuiswerkplek.

Waar moet je werkplek aan voldoen?

Een gezonde (thuis)werkplek moet voldoen aan de Arbo-eisen:

- Minimaal 4 m² werkruimte per werknemer
- Instelbare bureaustoel
De zithoogte, zitdiepte, rughoogte en armleggers moeten ingesteld kunnen worden.
- Goede tafel
De tafel moet licht getint zijn en minstens 120x80 cm zijn. Ook moet er voldoende beenruimte zijn, minstens 60 cm breed en 80 cm diep.
- Instelbaar bureau (inbus of elektrisch verstelbaar)
Je bureaublad komt op dezelfde hoogte als je armleggers. Een voetensteun kan helpen om hoger te kunnen zitten.
- Los toetsenbord en een losse muis voor bij een laptop
- Laptophouder en/of extra beeldscherm
- Voldoende verlichting op de werkplek


Meer weten?

Nieuwsgierig geworden naar Health2work as-a-service? Ontdek de voordelen. Wil je meer weten over Hybride Werken? Download ons gratis kennisdocument.

Hadi Smedema
Hadi Smedema

Hadi is ergonomisch adviseur in de regio Friesland en de kop van Noord-Holland. Zijn missie is om iedereen zo’n plezierig, vitaal en productief mogelijke werkdag te bezorgen. “Niet alleen werknemers in kantooromgevingen verdienen een gezonde werkplek, ook in bijvoorbeeld industriële werkomgevingen, op scholen, in zorgwerkomgevingen of onderweg verdien je het om goed te kunnen werken!”

Ga naar alle blog berichten van Hadi