21 juni 2016

Het is de hoogste tijd om in beweging te komen. Want zoals het nieuws ons aangeeft: zitten is het nieuwe roken, dit geldt ook voor mensen die na het werk een uurtje sportief bezig zijn. Steeds meer onderzoekwijst op de risico’s van langdurig zitten. Risico’s als hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker liggen op de loer. 

Dit willen we toch voorkomen? Kom in beweging! Hoe vaak per week zit je in een vergadering? Een vergadering is een mooi moment om in de benen te komen. Het biedt je veel voordelen:  

+1: Non-verbale communicatie

Tijdens de staande vergadering neem je een actieve houding aan en je laat meer non-verbale communicatie zien. Het gesprek wordt completer en je begrijpt elkaar beter.

+2: Meer energie en productiviteit

Als je staat is je stofwisseling hoger, je hart pompt dan 10 x zoveel bloed rond in je lichaam. Een effectieve bloedcirculatie houdt je scherper. De beslissing wordt sneller genomen doordat er weinig eindeloze argumenten worden benoemd.

+3: In beweging

De Britse bewegingsexpert Dr. John Buckley van de Chester University geeft aan dat staand werken en dus ook vergaderen dé manier is om obesitas te verminderen. Met drie uur per dag staan verlies je 144 calorieën, daarnaast verbeter je je bloedcirculatie wat essentieel is voor een goede gezondheid.

+4: Creativiteit en goede samenwerking

Tijdens een staand overleg ben je eerder geneigd om ideeën met elkaar te delen. Staand ben je minder met processen bezig, dit geeft de ruimte om creativiteit te stimuleren.

+5: Kostenbesparing

Staand vergaderen is effectiever. Professor Vink, teammanager Omgeving en Innovatie, geeft aan dat je tijdens een staande vergadering scherper en meer to the point bent. Je bent direct bewust van het punt ‘Wat is het doel van de vergadering? En wat gaan wij bespreken?’. Maar liefst 25 procent van de werktijd gaat op aan vergaderen. Hierop kun je besparen.

 

Als mensen gaan zitten tijdens een overleg, krijgen zij het gevoel bij de open haard plaats te nemen

 

Nu zul je denken: ja maar, ik heb een zittend beroep. In de meeste gevallen kun je je werk ook wel een tijdje staand volhouden, als je maar het juiste materiaal hebt. Denk aan een bureau die je kunt verstellen en waarbij je dus staand kunt gaan werken.

Breng deze tips snel in praktijk! Meer weten? Schroom niet om ons te bellen of om advies te vragen.

 

1 Graves, L.E.F., Murphy, R.C., Sherpherd, S.O., Cabot, J., & Hopkins, N.D. (2015) Evaluation of sit-stand workstations in an office setting: a randomised controlled trial.

Door Aafke Wallie van Dijk

‘Bij Health2Work hebben we als doel om mensen een gezonde werkplek te bieden.’

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie.

Cookies accepteren